مشاوره انگیزشی

چگونه در زمان کرونا خوب درس بخوانیم؟

 

1-بلافاصله شروع کنید

کنارگذاشتن وظایف ممکن است روشی موقتی برای کاهش استرس باشد، اما درواقع افزایش سطح استرس هنگام پیشرفت تحصیلی یک اتفاق طبیعی است. وقتی کارهایتان به سرعت پیش رفته و ضرب العجل‌های کاری تان نزدیک می‌شوند، چیزی آسان‌تر نخواهد شد. لازم نیست همه کار‌ها را با هم انجام دهید؛ فقط کافیست یک کار را شروع کنید. وقتی شروع به انجام کاری می‌کنید ناخودآگاه تمام نگرانی‌های ناشی از سختی کار را پشت سر می‌گذارید. کار‌ها را به مراحل کوچک بشکنید و یکی از این مراحل را انتخاب کرده و فورا آن را پیش ببرید.

 

 

2-همسالان خود را الگو قرار دهید

خود را با همسالان موفق و متعهد به تحصیل در دانشگاه محاصره کنید، زیرا تنها با گذراندن وقت در کنار افراد موفق می‌توانید انگیزه زیادی کسب کنید. یکدیگر را به چالش بکشید، به یکدیگر بیاموزید و یاد بگیرید. می‌توانید قبل از امتحانات خود گروه‌های مطالعاتی تشکیل بدهید و با هم رقابت کنید. درباره راهبرد‌ها و اهداف خود صحبت کرده، ترس هایتان را به اشتراک گذاشته و برای غلبه بر آن‌ها با هم همکاری کنید.

 

3-رویکرد خود را برای امتحانات دوباره بررسی کنید

قطعا امتحانات می‌توانند استرس زا باشند، اما آن‌ها فرصتی برای بازخورد درباره کیفیت عملکرد یادگیری تان هستند. به جای اینکه تا آخرین شب برای خواندن امتحانات صبر کنید و منتظر نتیجه باشید بهتر است روال ثابتی برای مطالعه خود تنظیم کنید تا به خودتان فرصت دهید به خوبی برای امتحان آماده شده و سپس خود را محک بزنید. مطالعه منظم نه تنها به شما احساس اطمینان می‌دهد بلکه پیش از ورود به جلسه امتحان فرصت رفع اشکالات خود را پیدا خواهید کرد.

 

 

4-به خودتان ایمان داشته باشید

موفقیت یعنی انجام بهترین کاری که می‌توانید با داشته هایتان انجام دهید. موفقیت پشتکار در مواجهه با چالش هاست. نگرش مثبت عنصر اصلی در موفقیت دانشگاهی است. مسئولیت ایجاد اتفاقات، دنبال کردن وظایف و ثابت قدم بودن در رسیدن به اهداف خود، همگی به موفقیت کمک می‌کنند.

 

 

5-به همه چیز نظارت کنید

مدیریت زمان کاملاً مهم است. بدانید اهداف شما چیست و وقت شما صرف چه کار‌هایی می‌شود. از یک برنامه تعیین زمان برای کارهایتان استفاده کنید. آخرین مهلت برای انجام کار‌ها را تعیین کرده و به دنبال این باشید که سریعا ان‌ها را انجام دهید. بیاموزید که درس، کار و تعهدات شخصی خود را متعادل کنید.

 

 

. 6-بینش خود را تغییر دهید

 

هنگامی که کلاس را از دید استادتان ببینید، بینش اصلی برای اینکه چگونه آن درس را باید بخوانید پیش رویتان قرار می‌گیرد. وقتی که با دید استاد به کلاس نگاه می‌کنید می‌توانید مطالب اصلی را به آسانی تجزیه و تحلیل کرده و درباره اهداف و مباحث کلاس توضیح دهید. وقتی که بدانید چه چیزی در دروسی که می‌گذرانید مهم است، می‌توانید رویکرد مناسب خود در کلاس را تعیین کرده و بر ایده‌های اصلی درس و کلاس تمرکز کنید.

 

 

7-فعال باشید

 

یادداشت برداری در کلاس‌های درس حتی کلاس‌های مجازی یک تفکر فعال است. گوش دادن موثر شامل توجه کردن، ایجاد علاقه در گوش دادن به سخنرانی و جلوگیری از قضاوت زودرس گوینده است. توجه بیشتری به ابتدا و انتهای سخنرانی‌ها داشته باشید تا درک بهتری از طرح و ایده اصلی آن بدست آورید، سپس جهت و قصد سخنرانی را پیش بینی و خلاصه کنید. ایده‌هایی را که می‌شنوید ارزیابی کرده و درباره آنچه می‌شنوید سوال کنید. از رویکرد منفعلانه در کلاس خودداری کنید.

 

 

8-با مغز روشن درس بخوانید

 

شاید برای هر کسی اتفاق افتاده باشد که چشمان خود را برروی کلمات جابجا می‌کند، اما افکارشان در جایی دیگر است و باید دوباره برای خواندن مطالب زمان صرف کنند. خواندن فعال (با تمرکز) بسیار کارآمدتر و موثرتر است. برای اینکه متمرکز شوید؛ همانطور که مطالب را می‌خوانید ایده‌های اصلی را یادداشت کرده، مضامین را تفسیر کرده و با نگاهی انتقادی مطالب را با قول خودتان بیان کنید. همچنین بدانید که به خاطر سپردن همه مطالب برایتان ضروری نیست.

 

9-استرس نگیرید

 

اولین کارلازم در برابر استرس کاهش علائم آن است. پیاده روی، انجام یوگا، مدیتیشن و تنفس عمیق در هنگام استرس نمونه‌های متداول راهبرد‌های کاهش علائم هستند. پس از تسکین علائم، شما آماده خواهید بود تا منبع استرس را شناسایی کنید. فشار‌های زندگی شخصی، دانشگاه، کار و امور مالی، ترک کردن خانه، زندگی مستقل، روابط بین فردی و مدیریت زمان همه می‌توانند در استرس شما نقش داشته باشند. تشخیص منبع استرس می‌تواند به شما کمک کند تا استرس خود را مدیریت کنید و در جایی که بیشترین اهمیت را دارد متمرکز شوید.

 

 

10-یاد بگیرید و همانطور که به جلو می‌روید، رشد کنید

در حالیکه هر کلاس یا دوره‌ای ممکن‌ است منحصر به فرد باشد، مهارت‌های لازم برای انجام کار خوب از یک مرحله تا مرحله دیگر با شما همراه هستند. این موضوع واضح است، اما عنصر اصلی یک موفقیت درواقع توجه و کار برروی بازخورد‌هایی است که شما دریافت می‌کنید. نمرات، نظرات، اطلاعات متناقض، استرس، لذت ... این‌ها همه اشکال بازخورد هستند که می‌توانند به شما در بهتر شدن کمک کنند. به جای اینکه سخت‌تر کار‌های مشابه را انجام دهید، بر اساس بازخورد‌هایی که دریافت می‌کنید، به تدریج رویکرد خود را تغییر دهید.

دکتر قاضی

مشاور هنرستان غیردولتی فرهنگ

گزارش تصویری